Film fokus#7 Verdens farligste film

Kan denne film virkelig gøre dig sindssyg?
Filmhistorie møder okkult konspirationsteori.

Nogle film er legendariske alene på baggrund af deres rygte, myterne omkring dem, og den psykiske indvirkning de har på deres publikum. Verserende rygter om skuespillere der er gået fra forstanden, eller måske har taget deres eget liv efter optagelser af gyserfilm, er med til at skabe disse urbane myter.

Ruggero Deodato måtte i en retssag bevise at hans notoriske berygtede mesterværk ”CANNIBAL HOLOCAUST”, ikke indeholdt optagelser af virkelige mord. ”GUINEA PIG” opbyggede samme ry, efter den amerikanske skuespiller Charlie Sheen havde set en slidt VHS kopi af filmen, og efterfølgende meldte den til FBI. Charlie var i sit forskruede sind overbevist om, at det han havde været vidne til, var en ægte ”snuf-film”. FBI kontaktede de japanske myndigheder der allerede havde filmen i søgelyset, efter fundet af en kopi blandt ejendelene, hos den frygtede seriemorder Miyazaki Tsutomu. Stanley Kubrick kaldte personligt sin filmatisering af voldsmanifestet “A CLOCKWORK ORANGE” tilbage fra det engelske marked, efter en mistanke om såkaldt ”copycat” mord. Filmen var i England forbudt i 25 år. Det engelske censurorgan ”British Board of Film Classification” (BBFC), gav også deres bidrag til opbyggelse af myterne med begrebet ”video nasty”, listen over forbudte film. Historierne er mange og vi elsker dem.

FuryoftheDemonFURY OF THE DEMON fra 1897 er en legende fordi rygtet siger, at den rent faktisk får publikum til at gå fra forstanden.

Den nye fantastiske mockumentary ”LA RAGE DU DEMON” også kendt som ”FURY OF A DEMON”, af Fabien Delage (The Wild Diaries 2013, Dead Crossroads 2012), fortæller den skræmmende historie om den oprindelige film, de rædselsvækkende begivenheder under dens  forevisninger, og den påståede forbandelse der hviler over den.

Ved indgangen til det 20. århundrede begyndte mange franske kunstnere at eksperimentere med filmmediets mange muligheder. Bedst kendt er nok filmpioneren Georges Méliès, der med sin imponerende produktivitet nåede at kreere over 500 film.

Mange af disse film flyttede grænserne for filmformatet. Med banebrydende special effects frembragte Méliès et væld af fantastiske illusioner ved brug af bla. timelapse, filmsplejsning, og superimposition.

Méliès er nok bedst kendt for den ikoniske ”A TRIP TO THE MOON” (den hvor rumskibet lander i månens øje). Men det var indenfor horrorfilmen, at hans navn virkelig skulle brænde sig fast på nethinden af filmfans verden over. Med film som ”THE HOUSE OF THE DEVIL” (1896), ”THE CAVE OF THE DEMONS” (1898), og ”THE DEVIL IN A CONVENT” (1900), indvarslede Melies en ny tid inden for filmen, og leverede mareridtsvisioner af hidtil usete dimentioner. ”THE HOUSE OF THE DEVIL” aka. ”THE HAUNTED CASTLE” / ”THE DEVIL’S CASTLE” betegnes af mange som værende den første gyserfilm nogensinde.

Selvom langt de fleste af hans film nu er gået tabt, er Méliès virkelig ”The godfarther” af gyserfilm.
tumblr_matsjfRToA1qffe9jo1_1280-1200x905Den nok mest berygtede af de tabte film er ”LA RAGE DU DEMON” aka. ”FURY OF A DEMON”. Filmen har kun ganske få gange været vist for et publikum, alle gange med katastrofale følger. Dokumentaren præsenterer os i løbet af den time, filmen varer, for filmlærde, kritikere, filmskabere, og selv Méliès tip-oldebarn Pauline, fortæller om den berygtede film, og de forfærdelige konsekvenser den havde for publikum.

FURY OF A DEMON krediterer Méliès som skaberen af filmen. Dog mener mange at vide, at det i virkeligheden var en elev af Méliès, en ung fyr besat af magi og det okkulte ved navn Sicarious, der under mesterens navn skabte dette sagnomspundne værk. Uanset hvad, fik den korte fremvisning i 1897 efter sigende publikum til at gå fra forstanden, hvorefter filmen forsvandt.

Vi skal helt frem til 1939 før vi igen hører om filmen. Tod Browning (FREAKS, DRACULA) holdt i New York en forevisning af sin nye film ”MIRACLES FOR SALE”. Forfilmen var ”FURY OF A DEMON”. Angiveligt fik den korte forfilm publikum til at bryde ud i et masse-hysteri. Folk rev deres hår ud, begyndte at skrige og et voldsomt håndgemæng udbrød. Et ondt og blodigt scenarie udspillede sig blandt publikum og teateret brød i brand. Seks mennesker døde i det ”forbandede” teater. Dokumentaren interviewer nogle af de overlevende, der husker galskaben og var førstehåndsvidner til dette inferno.1905-george-meliesOmdrejningspunktet for dokumentarfilmen er hovedsaligt en reserveret samler af sjældne film ved navn Edgar Allen Wallace. Edgar der angiveligt har opsporet en kopi af filmen, arrangerede i 2012 en forvisning for en eksklusiv gruppe af franske filmforskere og kritikere. Visningen af filmen forsagede endnu engang vold og blodsudgydelser. Og filmen, ja den forsvandt igen. Dokumentaren undersøger denne sidste screening, og undersøger Méliès liv, arbejde, hans mystiske elev Sicarious, og filmens mulige forbandelse.

Så kan en film gøre dig sindsyg? Vi har alle set eksempler på film der får folk til at gøre usædvanlige ting. ”THE ARRIVAL OF A TRAIN AT LA CIOTAT STATION”, Lumiere brødrenes berygtede kortfilm fra 1895 der viser et tog der kører mod kameraet, fik publikum til at gå i panik af frygt for at blive kørt over af toget. Et par år efter episoden, fik premieren på Stravinskys avantgardeballet “LE SACRE DU PRINTEMPS”, teatergæster til at gå amok i optøjer. Den oprindelige ”THE EKSORCIST” blev mødt med vanvid og besvimede biografgæster. ”JAWS” udløste en hel bølge af drab på hajer, og mange af filmens ofre led efterfølgende af vandskræk. Ja, endog den nye ”GHOSTBUSTERS” har på internettet udløst et ramaskrig og ekstremt hadefulde udfald, og trusler mod instruktør og skuespillere på sættet. Film har uden tvivl en vis indflydelse og magt over os.

Men kunne denne forsvundne stumfilm fra 1897 virkelig forlede sit publikum til at gå bersærk, og at slå hinanden ihjel? Hvem ved. Se dokumentaren og døm selv. Uanset hvad, har vi alle ingredienserne til en ægte legende…

SE TRAILEREN HER

Bjerrre Sebelius


SLEAZEOTEKET ANBEFALER